tisdag 25 maj 2010

Goooooodis!

Jag har, som många andra, ett ganska komplicerat förhållande till mat. Jag gillar mat och jag är någolunda bra på att tilllaga det faktiskt. Men det finns en sak som jag är sjukt svag för, ibland känns det till och med som jag skulle kunna slå ner folk för det! Ja jag erkänner: JAG ÄR BEROENDE AV GODIS!

Jag bestämmer mig, med jämna mellanrum, att jag måste ta tag i det igen. För mitt problem ser ut så här: äter jag godis struntar jag i att äta mat. Och hur ska man kunna prestera utan mat? Men det slutar alltid med att jag faller tillbaka i samma gamla mönster efter några veckor..

Så.. Tänkte kolla med er, mina kära läsare, om ni har några bra knep att dela av er med.. Grejen är alltså INTE att jag vill banta eller nått sånt, måste hålla det på en bra nivå eftersom jag gärna blir manisk om jag ska räkna kalorier eller liknande.

Alla tips mottages tacksamt!

4 kommentarer:

  1. Jag testade Kromtabletter från Hälsokosten som ska ta bort sötsuget.. Tycker de fungerade bra.. Åt dem ett tag för att vara utan socker och nu fungerar det bra utan kromtabletter. Visst blir jag sugen någon gång ibland men inte alls på samma vis som förut.

    SvaraRadera
  2. Själva suget hänger kvar, men jag har övergått till att äta andra saker. Sånt som tar tid att äta, morötter, kål ovs. För jag hör till dem som kan äta MASSOR med godis, men har varken råd eller mår bra av det. Håller mig numera till fre-lör. Låter veckodagarna vara utan sötsaker. Mest för min kropps skull, får sådana blodsockerkurvor...:/

    SvaraRadera
  3. Det finns ett sätt att sluta med godis och det är att bara sluta! Ja, det är inte lätt men det går, det vet jag.
    Jag är också övertygad om att tankens makt är stor så ge dig inga förbud. Tänk tvärt om! Tänk att du UNNAR dig att vara utan godis, unnar dig att äta bra och träna. Godis tillför inte kroppen ett dugg positivt, inte ett dugg!
    Själv äter jag inte godis oftare än ett par gånger om året och då blir jag riktigt jäkla sjuk. Mitt hjärta skenar, jag skakar i kroppen, kallsvettas och blir alldeles glansig i ögonen.
    Ett annat tips är att verkligen läsa innehållsförteckningen på godis. Läsa den och googla på innehållen... Jag lovar, det ÄR jätteäckligt!
    Kram Mie, inte bara joggingkompis utan kostrådgivare också! ;)

    SvaraRadera
  4. Jag har varit precis likadan. Mitt enda tips är att inte ha några förbud. När saker inte känns förbjudna blir de inte lika attraktiva. Nu för tiden njuter jag av godis, känner aldrig att det känns fel att äta någonting överhuvudtaget faktiskt. Och jag blir inte lika supersugen på godis heller. Det tar ett tag att komma dit, men det går.

    SvaraRadera