lördag 22 maj 2010

Jantelagen

När jag satt och kollade genom alla mina favvobloggar nu på morgonen sprang jag på ett inlägg om jantelagen som verkligen träffade mig stenhårt.
Asså, visst är det helt sjukt att det ska få gå till såhär?! Tyvärr, jag erkänner, så är jag väldigt svensk och ibland sticker det i ögonen när folk är för säkra på sig själv och det dom gör, men nu har jag lovat mig själv: Varenda litet spår av Jante-Jonna ska bort.. så det så!

Jantelagen på svenska (hämtad från Wikipedia.org)

  1. Du ska inte tro att du är nått.
  2. Du ska inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du ska inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du ska inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du ska inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du ska inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du ska inte tro att du duger till något.
  8. Du ska inte skratta åt oss.
  9. Du ska inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du ska inte tro att du kan lära oss något.

Visst är det en ledsam läsning? Usch ja.. vad insnöade vi svenskar kan vara ibland..

1 kommentar:

  1. Bra att du tyckte inlägget var intressant och att det satte igång lite tankar. Det var meningen :-) Hoppas att vi kan mota lite jante i grinden genom att ta upp det här ämnet ofta. Ha en fin dag! //Petra

    SvaraRadera